۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۳۰۲۸۵

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۹۸| طلا و دلار ارزان شد

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۹۸|  طلا و دلار ارزان شد
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 468 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 569 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 919 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 21 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۲۱

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و 534 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 539 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 468 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 569 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 919 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 457 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1473.55 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 610 هزار و 100 تومان، هر مثقال طلا 1 میلیون و 977 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 104 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 608 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 349 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش نسبت به دیروز  12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 850  تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 150 تومان است.

 

کاهش قیمت گوجه فرنگی از ۲۵ آذر

محمد رضا کلامی گفت: برخی از محصولات مثل گوجه فرنگی در یک مقطع زمانی صرفا در یک استان قابل برداشت است که این امر موجب برهم زدن عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت خواهد شد.

وی ادامه داد: از 25 آذر محصولات گلخانه ای سایر استان ها به بازار عرضه خواهد شد و شاهد کاهش قیمت گوجه در بازار خواهیم بود.

کلامی در خصوص تدابیر ستاد به منظور مدیریت انبار گوجه و توزیع در هنگام نیاز بازار گفت: متاسفانه برخی از صیفی جات مثل گوجه قابلیت نگهداری در سردخانه ها را ندارد و محصول باید بلافاصله فرآوری شده و به رب تبدیل شود.

وی از تدابیر این ستاد در تنظیم بازار عید نوروز خبر داد و توضیح داد: بازار عرضه میوه هایی مثل سیب و پرتغال در حال حاضر روند متعادلی را طی می کند و همین امر موجب کاهش قیمت ها شده و ستاد با ورود به این مبحث ضمن ذخیره سازی محصول برای نیاز شب عید ، از ضرر های احتمالی تولید کنندگان نیز جلوگیری کرده است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور ضمن تاکید بر وجود تعداد مناسب سردخانه برای ذخیره سازی افزود: تاکنون 23500 تن سیب درختی و 30000 تن پرتغال ذخیره سازی شده است.

وی از تشدید بازرسی و نظارت این ستاد در بازارها خبر داد و خاطر نشان کرد: ما از تمام ظرفیت های این ستاد برای بازرسی ها بهره گیری کرده ایم و این تشدید نظارت ها تا نوروز و حتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

کلامی با اشاره به بخشنامه های جدید ستاد تنظیم بازار در خصوص توزیع اقلام مورد نیاز مردم توضیح داد: در حدود 7 هزار تن گوشت چرخ کرده با قیمت 40 هزار تومان در اختیار فروشگاههای اتحادیه کارگری، کارمندی ، فرهنگیان و روستائیان و نیز در برخی از فروشگاههای زنجیره ای قرار دادیم که در اختیار هموطنان قرار گیرد.

وی افزود: 50 هزار تن برنج هندی نیز در اختیار استان ها قرار گرفته که با نرخ 6700 تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید . همچنین 30 هزار تن روغن خام در اختیار کارخانجات روغن سازی قرار دادیم که علیرغم عرضه مناسب در بازار کنونی، در نظر داریم این محصول با کاهش قیمت 15 درصدی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

کلامی ادامه داد: فضای عرضه گوشت مرغ نیز در حال حاضر به شدت رقابتی است و حتی کمتر از قیمت مصوب به فروش می رسد.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۳۹۸/۰۹/۲۱

در حالی که پس از پیش بینی اوپک مبنی بر کاهش عرضه در سال آینده میلادی بازار تا حدی از نگرانی مازاد عرضه رهایی یافته است، قیمت نفت امروز شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 24 سنت معادل 0.4 درصد افزایش به 63 دلار و 96 سنت رسید. روز چهارشنبه قیمت نفت برنت 0.8 درصد کاهش یافته بود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه اعلام کرد که انتظار دارد سال آینده بازار نفت با کمبود عرضه اندکی مواجه شود و این بدان معناست که شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

پیش بینی جدید اوپک به معنای عقب نشینی این سازمان از پیش بینی قبلی خود مبنی بر مازاد عرضه در سال 2020 است. این پیش بینی در حالی صورت گرفته که رشد تولید نفت آمریکا نیز در حال کند شدن است.

با این وجود، حجم ذخایر نفت خام آمریکا همچنان رو به افزایش است. میزان ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته با افزایش غیرمنتظره بیش از 800 هزار بشکه ای مواجه شد در حالی که قبلا تحلیلگران کاهش 2.8 میلیون بشکه ای را پیش بینی کرده بودند. میزان ذخایر فرآوردهای نفتی امریکا نیز روز به افزایش بوده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «گزارش ذخایر انرژی آمریکا نشان دهنده کاهش تقاضا و رسیدن حجم ذخایر به بالاترین رقم در طی 7 ماه گذشته است.»

صرف نظر از توازن میان عرضه و تقاضا، سرمایه گذاران همچنین در انتظار شنیدن خبرهای بیشتر در مورد مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری طولانی مدت هستند.

تداوم اختلافات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان موجب لطمه دیدن اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای مصرف نفت و فرآورده های نفتی می شود.

 

سود ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن در طرح ملی مسکن

محمود محمودزاده  اظهار کرد: مقرر شده تا بانک‌ها، 20 درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن، تخصیص بدهند که پیرو آن، مکاتباتی انجام و ابلاغیه بانک‌مرکزی در این خصوص به بانک‌ها، اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع طرح اقدام ملی مسکن با همفکری بانک‌ها انجام خواهد شد، ادامه داد: تصمیماتی در جلسه وزارتخانه راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌ها گرفته شد که بر اساس آن، مقرر شد تا کارگروهی با مشارکت بانک مرکزی، بانک‌های عامل و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و مکانیزم واگذاری تسهیلات برای کل کشور به صورت همسان‌سازی شده انجام و ابلاغ شود.

وی با اشاره به اعلام آمادگی بانک‌ها برای تامین منابع مالی طرح ملی مسکن، ابراز امیدواری کرد تا بانک‌ها بتوانند با پرداخت به موقع تسهیلات به پروژه‌های طرح اقدام ملی، روند اجرایی کار را سرعت ویژه بدهند.

معاون مسکن و ساختمان گفت: بانک‌ مسکن بر اساس ابلاغی که به آن شده در طرح ملی مسکن 12000 میلیارد تومان، معادل 120 هزار فقره تسهیلات 100 میلیونی بر اساس ابلاغی که به آن بانک شده، پرداخت خواهد کرد.

با توجه به این‌که سود این تسهیلات 18 درصد است، برای یک فقره وام 100 میلیون تومانی، متقاضی بیش از 170 میلیون تومان باید سود پرداخت کند. به عبارت دیگر سود 120 هزار فقره تسهیلات 18 درصدی بیش از 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود که نصیب بانک مسکن می‌شود.

 
مالیات پزشکان آمریکایی سه برابر صادرات نفت ایران

پزشکان در آمریکا از جمله مشاغلی هستند که در کنار حسابداران، آرایشگرها،‌ دندانپزشکان، مکانیک‌های خودرو، لوله‌کش‌ها و کارگزاران بازار سهام نه تنها باید مالیات خود را تمام و کمال بپردازند بلکه ممکن است شاهد اعمال عوارض بیشتری از سوی دولت نیز باشند.

از آنجا که پزشکان هم در آمریکا و هم در ایران از جمله اقشار پر درآمد محسوب می‌شوند در گزارش پیش رو به بررسی میزان مجموع مالیات پزشکان آمریکایی پرداخته‌ایم. لازم به ذکر است که آخرین آمار مربوط به مالیات پرداخت شده توسط پزشکان در آمریکا به تفکیک ایالت‌ها مربوط به سال 2015 است.

به گزارش استاتیستا، در میان ایالت‌های آمریکا بیشترین مالیات اخذ شده از پزشکان مربوط به ایالت کالیفرنیا است و در این ایالت در سال 2015 معادل 11.219 میلیارد دلار مالیات از پزشکان اخذ شده است.

پس از کالیفرنیا ایالت نیویورک، شاهد بیشترین اخذ مالیات از پزشکان بوده است و در سال مذکور 7.346 میلیارد دلار از پزشکان در نیویورک مالیات گرفته شده است.

سومین ایالت با بیشترین مالیات پزشکان در آمریکا در سال 2015 فلوریدا است. چرا که پزشکان در این ایالت 3.677 میلیارد دلار مالیات داده‌اند.

اداره خدمات داخلی آمریکا از تمام پزشکان در تمام ایالت‌های این کشور بر اساس درآمد آنها مالیات دریافت می‌کند به گونه‌ای که حتی در ایالت‌های دور افتاده‌ای نظیر مین، تگزاس، مونتانا و حتی آلاسکا نیز شاهد پرداخت مالیات از سوی پزشکان هستیم.

پزشکان آلاسکا 79.5 میلیون دلار، در مونتانا 167.7 میلیون دلار و پزشکان تگزاس 3.521 میلیارد دلار در سال 2015 مالیات پرداخت کرده‌اند. پزشکان در ایالت مین آمریکا نیز در مجموع 269.6 میلیارد دلار در سال 2015 مالیات پرداخت کردند.

ایالت‌هایی که پزشکان آنها در آمریکا در سال 2015 بالای میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند به جز ایالت‌هایی که آمار آنها گفته شد، شامل کلورادو، آریزونا، کانکتیکات، جورجیا، ایلینوی،‌ مریلند، ماساچوست، میشیگان، مینه‌سوتا، میزوری، نیوجرسی، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا، واشنگتن و ویسکانسین می‌شود.

کمترین مالیات پرداخت شده از سوی پزشکان مربوط به ایالت وایومینگ با مجموع 43.8 میلیون دلار بوده است.

* پزشکان ایرانی و آمریکایی چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟

آمار موجود حاکی از آن است که در سال 2015 پزشکان آمریکایی در مجموع بیش از 66.8 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌اند.

تعداد پزشکان در آمریکا حدود 880 هزار نفر برآورد می‌شود که با توجه به آخرین آمار مربوط به تعداد پزشکان ایرانی که از سوی وزارت بهداشت 117 هزار نفر عنوان شده است، تعداد آنها حدود 7 برابر پزشکان ایرانی است. جمعیت آمریکا حدود 300 میلیون نفر و جمعیت ایران نیز 80 میلیون نفر است. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، پزشکانی ایرانی سالانه 150 میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

همانطور که گفته شد پزشکان آمریکایی در مجموع در سال 2015 معادل 66.8 میلیارد دلار مالیات داده‌اند که با در نظر گرفتن جزئیات بودجه پیشنهادی دولت ایران برای سال آینده که پیش‌بینی درآمد 22 میلیارد دلاری از محل صادرات نفت در آن قید شده است، مالیات پرداخت شده پزشکان آمریکایی در سال 2015 سه برابر پولی است که دولت ایران پیش‌بینی می‌کند از محل صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی در سال آینده درآمد کسب کند.

در شرایط عادی و بدون تحریم صادرات نفت و میعانات گازی ایران با فرض قیمت 50 دلار برای هر بشکه کمتر از 40 میلیارد دلار خواهد بود که باز هم کمتر مالیات پرداخت شده از سوی پزشکان آمریکایی است.

در سال 2016 هر خانوار آمریکایی به طور متوسط 14.2 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت این کشور پرداخت کرده است و این در حالی است که برای سال 2017 شاهد آن بوده‌ایم که میزان این رقم 10 درصد افزایش یافته و به متوسط 24 درصد رسیده است.

موضوع اخذ مالیات از تمام اقشار منجمله پزشکان در آمریکا به قدری جدی است که هر گونه تخلف در اظهار میزان درآمد و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا ندادن مالیات می‌تواند به جریمه‌های سنگین و حتی زندان ختم شود.

موضوع فرار مالیاتی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا جرمی کیفری است و از سوی دادگاه‌ها تخلفات بسیار سنگین و جدی محسوب می‌شود. چرا که برخلاف کشورهای نفتی نظیر عربستان درآمدهای محقق شده از محل اخذ مالیات از مشاغل و دیگر فعالیت‌های اقتصادی نظیر صادرات و واردات از جمله اصلی‌ترین منابع تامین بودجه جاری دولت‌هاست.

در همین پاکستان که یکی از کشورهای همسایه ماست فرار مالیاتی چند پزشک طی سال جاری سر و صدای زیادی به پا کرد.

در سال 2016 نیز اقدام بیش از 200 پزشک در تایوان در استفاده از پوشش کمک به مؤسسات خیریه برای فرار مالیاتی باعث شد تا تمام این افراد مورد بازجویی قرار گرفته و با متخلفین به شدت برخورد شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برخورد نظام قضایی کشورها و اداره‌های مالیاتی با پزشکانی که از پرداخت مالیات سر باز زده یا مالیات خود را کم اظهاری کرده‌اند به این گزارش مراجعه کنید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات